عفونت كلیه شایعترین عارضه طبی جدی در دوران بارداری است
نوشته شده توسط : boudika

مریم سكاكی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عفونت های دستگاه ادراری، شایعترین عفونتهای باكتریایی در دوران حاملگی هستند كه به سه دسته باكتریوری بدون علامت، سیستیت، پیلونفریت تقسیم می شوند.

وی با بیان اینكه پیلونفریت یا عفونت كلیه در بیش از نیمی از موارد یكطرفه است و در سمت راست رخ می دهد گفت: این عفونت معمولا' بسیار ناگهانی و با تب و لرزهای تكان دهنده شروع می شود و با درد مداوم در یك یا هر دو پهلو همراه است.

این كارشناس امور مامایی بی اشتهایی، تهوع و استفراغ را از علایم محتمل عفونت پیلونفریت دانست و افزود:. معمولا' ادرار حاوی مقادیر زیادی باكتری و گلبول سفید است لذا حدود یك سوم زنان مبتلا، به علت از بین رفتن گلبولهای قرمز خون در اثر سم ناشی از باكتریها دچار كم خونی می شوند.

سكاكی ابراز كرد: منظور از باكتریوری بدون علامت، تكثیر مداوم و فعال باكتریها در داخل مجرای ادراری زنان می باشد كه فاقد علامت است.

وی با بیان اینكه میزان شیوع باكتوریوری بدون علامت در زنان غیرحامله پنج تا شش درصد است گفت: این میزان به تعداد زایمان، نژاد و وضعیت اقتصادی، اجتماعی بیماران بستگی دارد و میزان بروز در دوران حاملگی از 2 تا 7 درصد متغیر است.

این كارشناس امور مامایی خاطرنشان كرد: باكتریوری معمولا' در اولین ویزیت دوران بارداری وجود دارد و اگر با اولین كشت مثبت ادرار، بیمار تحت درمان قرار گیرد كمتر از یك درصد زنان دچار عفونت ادراری خواهند شد.

سكاكی با تاكید بر غربالگری مستمر از نظر باكتریوری در اولین ویزیت بارداری یادآور شد: اگر باكتریوری بدون علامت درمان نشود، حدود 25 درصد زنان آلوده بعدا' در جریان حاملگی دچار عفونت علامتدار خواهند شد.

وی با با بیان اینكه سیستیت یعنی عفونت دستگاه ادراری تحتانی در جریان حاملگی، ممكن است در غیاب باكتریوری مخفی قبلی به وجود آید اظهار كرد: ویژگیهای سیستیت شامل سوزش ادرار، تكرر ادرار و احساس فوریت دفع ادرار است.

این كارشناس امور مامایی با بیان اینكه سیستیت معمولا' بدون عارضه است اما ممكن است عفونت صعودی سبب درگیری مجاری ادراری فوقانی شود متذكر شد: در این عفونت معمولا' باكتری و چرك در ادرار وجود دارد، وجود خون در ادرار به صورت میكروسكوپی شایع است و گاهی به صورت آشكار دیده می شود.

سكاكی خاطرنشان كرد: اكثر موارد باكتریوری بدون علامت و سیستیت با مصرف یك یا چند داروی ضد میكروبی به صورت سرپایی درمان می شوند.

وی مصرف مایعات كافی را در بهبود عفونت های مجاری ادراری حائز اهمیت دانست و ادامه داد: برای درمان پیلونفریت معمولا' بستری شدن در بیمارستان ضروری است و تجویز مایعات وریدی 'سرم' برای اطمینان از كافی بودن ادرار، پایه اصلی درمان است.

سكاكی با بیان اینكه در عفونت پیلونفریت درمانهای ضد میكروبی وریدی به سرعت آغاز می شوند گفت: این عفونت شایع است بنابراین به دنبال تكمیل درمان، مصرف داروی خوراكی تا آخر بارداری توصیه می شود.

596/7324/ 1645





:: برچسب‌ها: بریتانیا , تورنتو , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: